نام و نام خانوادگی: دکتر مرتضی صمدی (عضوء محترم هیات علمی گروه ایمونولوژ-ی دانشکده پزشکی)
سمت : سرپرست مدیریت امور آزمایشگاه ها و آزمایشگاه مرجع سلامت
پست الکترونیک:
تلفن تماس: ۳۶۶۳۰۸۴۲- ۰۳۱
شماره داخلی: 230-36619661-031
تلفن داخلی : 288
سوابق اجرایی:
شرح وظایف:
نظارت بر کلیه فعالیت های مدیریت امور آزمایشگاه ها هماهنگی و تعامل با سازمان ها و ادارات درون بخشی و برون بخشی به شرح ذیل:
نظارت بر آزمایشگاه های پزشکی
1- سازماندهی و انجام ارزیابی حضوری (از پیش اعلام شده و یا سرزده، برحسب نیاز) و غیرحضوری آزمایشگاه های پزشکی حوزه دانشگاه متبوع به وسیله ارزیابان مورد تائید و ثبت شده در آزمایشگاه مرجع سلامت با استفاده از ابزارهای نظارتی ابلاغی (چک لیستها، نرم افزارها و غیره) و سامانه های مرتبط با فرآیندها، مطابق با دستورالعملها و بخشنامههای ابلاغی، به منظور کسب اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، دستورالعملها و استانداردهای اجباری مرتبط با آزمایشگاه پزشکی
2- نظارت جهت کسب اطمینان از به کارگیری کارکنان و نیروهای انسانی واجد صلاحیت علمی و حرفه ای (دانشآموخته رشته مرتبط دارای دانش و مهارت کافی) در آزمایشگاههای پزشکی
3- نظارت بر استقرار اصول و الزامات امنیت زیستی و ایمنی زیستی و کسب اطمینان از رعایت آن ها در کلیه آزمایشگاه های پزشکی تحت پوشش با تاکید بر مدیریت ریسک
4- تدوین گزارش استاندارد (حاوی کلیه موارد عدم انطباق همراه با تعيين مهلت برای انجام اقدامات مقتضی جهت برطرف کردن آن ها) و ابلاغ رسمی آن با امضای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی / دانشکده پزشکی به آزمایشگاه های پزشکی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
5- تخصيص امتياز به آزمايشگاه های تحت پوشش با توجه به نتايج ارزيابی عملکرد آن ها در برنامه های نظارتی سالانه و احتساب آن در تمديد دوره ای پروانه های قانونی آزمايشگاه های پزشکی
6- برخورد قانونی با آزمایشگاه های متخلف، در چهارچوب شرح وظایف و اختیارات و ارجاع یا اعلام موارد نقض قوانین، مقررات، دستورالعملها و استانداردهای اجباری به مراجع ذیصلاح و پیگیری گزارشها تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی آراء صادر شده به ذینفعان
7- ارائه بازخورد، پیشنهاد و مشورت به آزمایشگاه مرجع سلامت در خصوص سیاستها، راهبردها، برنامههای عملیاتی و سایر موارد از طریق مشارکت در کمیته های فنی، کارگروهها یا ارسال پاسخ استعلامها
8- تدوین و اجرای برنامههای عملیاتی نظارتی مرتبط با آزمایشگاه پزشکی و سایر موارد مرتبط
9- نظارت بر سازماندهی، عملکرد و ارتقای بهره وری شبکه آزمایشگاهی دانشگاه با تاکید بر مدیریت منابع و مصارف، نقشه خدمت (زنجیره ارائه خدمت) و نظام کارآمد ارجاع بین آزمایشگاهی نمونههای بالینی، تامین دسترسی، تضمین کیفیت، بهنگامی و ایمنی خدمات آزمایشگاهی
10- پایش وضعیت مدیریت بهره برداری از خدمات آزمایشگاه پزشکی در آزمایشگاههای پزشکی تحت پوشش و طراحی و انجام مداخلات موثر بر بهبود و ارتقای وضعیت مدیریت بهره برداری از خدمات آزمایشگاه پزشکی و ارزیابی اثربخشی آن ها
11- کسب اطمینان از آمادگی آزمایشگاه های تحت پوشش برای شرایط بحران، فوریت و بلایا با تاکید بر استانداردها و الزامات از جمله حوزه پدافند غیرعامل
صدور پروانههای قانونی
1- انجام ارزیابیهای حضوری و غیر حضوری اولیه و دورهای از آزمایشگاههای متقاضی صدور و یا تمدید پروانههای قانونی و ارائه گزارش رسمی به کمیسون قانونی ماده 20
2- تعامل با اداره صدور پروانه های دانشگاه در خصوص ارسال و بررسی درخواست بهره برداری آزمایشگاه پزشکی به عنوان یک موسسه پزشکی مستقل یا وابسته به سایر مراکز بهداشتی-درمانی (نظیر بیمارستان و درمانگاه).
3- تکمیل اطلاعات مربوط به آزمایشگاههای پزشکی در سامانه صدور پروانههای قانونی
4- انجام امور کارشناسی مربوط به تخلفات آزمایشگاههای پزشکی که منجر به اعمال قانون از طریق تعلیق یا لغو صلاحیت یا پروانههای قانونی میشود.
آموزش
1- برنامه ریزی برای آموزش حین خدمت کارکنان آزمایشگاههای پزشکی (در همه سطوح شامل مسئولین فنی و کارکنان فنی، اداری و خدماتی) با توجه نیاز سنجی و جمع بندی نتايج برنامه های نظارتی در آزمايشگاههای تابعه
2- تعامل و همکاری با معاونت آموزش، انجمنهای علمی و سازمان نظام پزشکی و مراکز و موسسات مجاز برای ارائه آموزشهای مورد نیاز برای ارتقای دانش و مهارت کارکنان آزمایشگاههای پزشکی با عنایت ویژه به فناوری های نوین
3- کسب اطمینان از انجام ارزیابی اثر بخشی آموزشی و احراز صلاحیت کارکنان بعد از انجام آموزشهای مهارتی و آموزشهایی که با هدف بهبود دانش، بهره وری، استفاده بهینه از ظرفیتهای آزمایشگاهی و مدیریت هزینه انجام میشود.
4- کسب اطمينان از اجرای آموزش بدو و حین خدمت کارکنان مدیریت امور آزمایشگاههای پزشکی در ارتباط با قوانین، مقررات و استانداردها و ارزیابی صلاحیت آن ها به منظور کسب اطمینان از صلاحیتشان برای انجام وظایف محوله
5- برنامه ريزی و فراهم کردن امکانات جهت آموزش اولیه و مستمر ارزیابان و کارشناسان فنی که در امور نظارتی به ویژه ارزیابی حضوری از عملکرد آزمایشگاههای پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند.
ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و استعلام ها
1- ثبت و رسیدگی کلیه شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی که به آزمایشگاههای پزشکی مربوط میشود در کوتاهترین زمان ممکن
2- تدوین و اجرای فرآیند بی طرفانه تحقیق و رسیدگی به شکایات مربوط به عملکرد آزمایشگاههای پزشکی مطابق با قوانین، مقررات و شیوه نامههای ابلاغی
3- ارائه نظر کارشناسی رسمی به منظور صدور احکام و اتخاذ تصمیم در ارتباط با شکایات و تخلفات مرتبط با آزمایشگاه پزشکی
4- ارجاع موارد خارج از حوزه وظایف و اختیارات، به دستگاه ذیصلاح
5- بازنگری سالانه در فرآیندهای رسیدگی به شکایات
مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی
1- کسب اطمینان از انطباق سامانههای مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی موسسات پزشکی با استانداردها و الزامات عملکردی و تبادل داده
2- کسب اطمینان از رعایت الزامات مربوط به تبادل دادههای آزمایشگاهی و پرونده الکترونیک سلامت در آزمایشگاههای پزشکی و موسسات پزشکی متبوع آن ها
3- کسب اطمینان از رعایت الزامات و انجام وظیفه توسط آزمایشگاههای پزشکی در ارتباط با گزارش فوری یا دوره ای (برحسب مورد) داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی مربوط به بیماری های تحت مراقبت به ذینفعان (نظیر معاونتهای درمان و بهداشت دانشگاه، مراکز مدیریت بیماری های واگیر و غیر واگیر وزارت متبوع و غیره)
مدیریت ارزیابی کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی
- شناسایی و معرفی آزمایشگاههای صلاحیتدار برای ارزیابی کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاهی بر مبنای معیارها و استانداردهای آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی
2- هماهنگی و تعامل با سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع سلامت برای ثبت و رسیدگی به شکایات مربوط به کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی مطابق دستورالعمل ثبت و رسیدگی به مشکلات کیت و فرآوردههای آزمایشگاهی
کسب اطمينان از رعايت اخلاق حرفه ای در آزمايشگاه های تابعه
1- کسب اطمینان از رعایت منشور حقوق گیرندگان خدمات آزمایشگاهی و اخلاق حرفه ای توسط آزمایشگاههای پزشکی از طریق ارزیابیهای حضوری
2- انجام ارزیابیهای مستقل برای ارزیابی وضعیت رعایت حقوق گیرندگان در حوزه تحت نظارت اعم از موسسات پزشکی دولتی و غیردولتی از طریق سامانه های رضایت سنجی از ذینفعان و گیرندگان خدمت یا سایر روش های معتبر
3- تدوین گزارش سالانه از وضعیت رعایت منشور حقوق گیرندگان خدمات آزمایشگاهی در حوزه تحت نظارت
4- برنامه ریزی برای انجام اقدامات مداخله ای به منظور بهبود شاخصهای مربوط به حقوق گیرندگان خدمت
توزیع نیروهای طرحی و تمدید طرح
1- بررسی درخواست نیرو مراکز تابعه دانشگاه با توجه به تعداد پرسنل و تخت بستری
2- بررسی پرونده های متقاضیان طرح خدمات نیروی انسانی و تمدید طرح در سامانه رشد و ارجاع اسامی با توجه به امتیاز کسب شده به نیروی انسانی دانشگاه
3- صدور ابلاغ سال دوم نیروهای متقاضی خدمات نیروی انسانی
اطلاع رسانی و ابلاغ کليه قوانین، ضوابط و مقررات، استانداردها، بخش نامه ها وزارت متبوع به آزمايشگاههای تحت پوشش
1- اطلاع رسانی از طریق نامه های اداری، بارگذاری در سایت معاونت درمان، از طریق گروه واتس آپ
2- ارسال بخشنامهها و آیین نامههای واصله از وزارت متبوع به واحدهای تابعه
راه اندازی آزمایشگاه های انجام دهنده کووید و نظارت بر حسن انجام آنها
1- تاییدیه فضا و تجهیزات آزمایشگاه های انجام دهنده کووید
2- اجرای نظارت توسط انسیتیو پاستور
3- نظارت و بازرسی برحسن انجام آزمایشات کووید در مراکز انجام دهنده کووید توسط کارشناسان ادراه امور آزمایشگاه ها
سایر وظایف
1- پاسخگویی به مکاتبات اداری
2- انجام سایر امور محوله در حیطه شغلی و قوانین و مقررات مربوطه
3- اجرای بخشنامهها و آیین نامههای واصله (وزارت متبوع، مدیریت منابع انسانی، مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری و...)