رفتن به محتوای اصلی
x

دستورالعمل بروز رسانی تارنمای دانشگاه

دستورالعمل بروز رسانی تارنمای دانشگاه

نکاتی که باید توسط رابطین تارنما رعایت شود:

۱- عنوان (Title):

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلي سايت شما را شامل باشند، انتخاب كنيد. عنوان، اولين چيزي است كه مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه كنيد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.

نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:

- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.

- از کاما استفاده نکنید.

- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.

- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.

- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد يک متن جايگزين مطالبتان شود تا اگر به هر دليلي تصويرتان نمايش داده نشد متني که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.

 

 ۲- توضیحات 

 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشيد در زير URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتي را بنويسيد که نشان دهنده محتواي سايت شما باشد.

 

۳- ارتباط متقابل

موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.

-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سايتهاي مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي که در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.

-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.

 

۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندي سايت شما تاثير دارد. کلمات کليدي را با کاما از يکديگر جدا کنيد. با اين روش در حداقل جا، امكان تركيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.

- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی يا تراکم كلمات كليدي مي نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ كلمه در يك صفحه داريد و چهارعدد از آنها جزو كلمات كليدي سايت شما هستند، چگالي كلمات كليدي آن صفحه ۴% است. سعي كنيد كه چگالي حدود ۳ تا ۲۰ درصد براي كلمات كليدي مهم سايت خود را تنظيم كنيد.

- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایيد.

- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ مي شوند را بنويسيد.

- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر, از هم جدا نمایید.

-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.

- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

 

۵- نکات درج پا صفحه

- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهید. فرمت را سعی کنيد حتما مانند پايين بنويسيد.

- آدرس: اصفهان،خیابان هزار جریب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

- تلفن: (به همراه کد وارد شود) ایمیل: از دامنه دانشگاه  باشد.

- کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

 

۶- ارتباط بین صفحات

- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه مي شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سايت خود بالا ببريد).

- از لینک های داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنید که بازدید کننده سايت از دکمه هاي Back و Forward نرم افزار استفاده نكند.

 

۷- نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از را ههای افزایش بازیابي اطلاعات مندرج در وب سايت توسط موتورهاي کاوش، غني کردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...)  استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.

۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.

۳- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 

۸- حجم فایل ها

فایل هایی که در سایت بارگذاری مي شوند به صورت فشرده و حجمي کمتر از ۳۰ مگابايت داشته باشند.

 

۹- از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید

تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. براي اعمال اين خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading های  CMSانتخاب نمایید.

- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهاي مهم استفاده شود.

- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

 

۱۰-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)

برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را ليست نمي کنند. حتما آدرس پستي را در سايت قرار دهيد، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستي کافي نيست. تلفنهاي تماس و آدرس حوزه خود را درج نماييد. همچنين براي قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوي زير استفاده شود.

نام و نام خانوادگی

سمت

تلفن

فاکس

پست الکترونیک

 

۱۱- زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلي، بايد به زبان فارسي بارگذاري شود. در پرتال هايي که بصورت چند زبانه مي باشند بايد امکان تغيير زبان براي کاربران در تمامي صفحات فراهم شود.

 

۱۲- قالب کلی نگارش متن

عنوان اصلی

Tahoma ۱۴ B

عنوان فرعی

Tahoma ۱۲ B

رنگ مطالب

مشکی

متن پاراگرافها

Tahoma ۱۲

مطالب لیستی

لیستهای شماره دار و بدون شماره

ترازبندی متن

Justify,Direction:RTL

متون انگلیسی

Time New Roman ۱۴

 

۱۳- نقشه سایت (sitemap)

-برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهاي مهم سايت را در نقشه سايت قرار دهيد. -نقشه سايت را در صفحه اول سايت خود قرار دهيد چون برخي موتورهاي جستجو فقط صفحه اول سايت شما را بازديد ميکنند.

 

 مراحل بروز رسانی محتوا :

۱- ارسال محتوای مورد نیاز به معاونین و مدیران توسط کارشناسان

۲- تایید اولیه محتوا توسط مدیران و معاونان

۳- ارسال به حوزه ریاست و روابط عمومی جهت تایید نهایي

۴- درج محتوا در وب سایت توسط روابط عمومی

 

مراحل  بروز رسانی خبر:

۱- تهیه خبر توسط روابط عمومی 

۲- تایید خبر توسط رییس و یا نماينده تام الاختيار ايشان و ارجاع به روابط عمومي

۳- درج خبر توسط روابط عمومی در وب سایت