رفتن به محتوای اصلی
x

شرح وظایف مطب ها

نام و نام خانوادگی: خانم دکتر انسیه علی بگلی

سمت : سرپرست اداره  نظارت بر مطب ها، دفاتر کار و مؤسسات پزشکی 

پست الکترونیک:

تلفن تماس: 36620718- ۰۳۱

شماره داخلی: 206-36619662-031 

شرح وظایف:

نظارت بر کلیه فعالیت های نظارت بر مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  هماهنگی و تعامل با سازمان ها و ادارات درون بخشی و برون بخشی به شرح ذیل:

1- سازماندهی و انجام ارزیابی حضوری (از پیش اعلام شده و یا سرزده، برحسب نیاز) و غیرحضوری  مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  حوزه دانشگاه متبوع به وسیله ارزیابان مورد تائید این معاونت. استفاده از ابزارهای نظارتی ابلاغی (چک لیست‌ها، نرم افزارها و غیره) و سامانه های مرتبط با فرآیندها، مطابق با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی، به منظور کسب اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و استانداردهای اجباری مرتبط با آزمایشگاه پزشکی

2- نظارت جهت کسب اطمینان از به کارگیری کارکنان و نیروهای انسانی واجد صلاحیت علمی و حرفه ای (دانش‌آموخته رشته مرتبط دارای دانش و مهارت کافی) در مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی 

3-  نظارت بر استقرار اصول و الزامات امنیت زیستی و ایمنی زیستی و کسب اطمینان از رعایت آن ها در کلیه مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  تحت پوشش با تاکید بر مدیریت ریسک

4- تدوین گزارش استاندارد (حاوی کلیه موارد عدم انطباق همراه با تعيين مهلت برای انجام اقدامات مقتضی جهت برطرف کردن آن ها) و ابلاغ رسمی آن با امضای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی / دانشکده پزشکی به مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

5- برخورد قانونی با مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  متخلف، در چهارچوب شرح وظایف و اختیارات و ارجاع یا اعلام موارد نقض قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و استانداردهای اجباری  به مراجع ذیصلاح و پیگیری گزارش‌ها تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی آراء صادر شده به ذینفعان

6- ارائه بازخورد، پیشنهاد و مشورت به مؤ سسات پزشکی  در خصوص سیاست‌ها، راهبردها، برنامه‌های عملیاتی و سایر موارد از طریق مشارکت در کمیته های فنی، کارگروه‌ها  یا ارسال پاسخ استعلام‌ها

7- تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی نظارتی مرتبط با مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی 

8- کسب اطمینان از آمادگی مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی تحت پوشش برای شرایط بحران، فوریت و بلایا با تاکید بر استانداردها و الزامات از جمله حوزه پدافند غیرعامل

1- انجام ارزیابی‌های حضوری و غیر حضوری اولیه و دوره‌ای از مؤ سسات پزشکی  متقاضی صدور و یا تمدید پروانه‌های قانونی و ارائه گزارش رسمی به کمیسون قانونی ماده 20

2- تعامل با اداره صدور پروانه های دانشگاه در خصوص ارسال و بررسی درخواست بهره برداری مؤ سسات پزشکی  به عنوان یک موسسه پزشکی مستقل

3- تکمیل اطلاعات مربوط به مؤ سسات پزشکی  در سامانه صدور پروانه‌های قانونی

4- انجام امور کارشناسی مربوط به تخلفات مؤ سسات پزشکی  پزشکی که منجر به اعمال قانون از طریق تعلیق یا لغو صلاحیت  یا  پروانه‌های قانونی می‌شود.

آموزش

1- برنامه ریزی برای آموزش حین خدمت کارکنان با توجه نیاز سنجی و جمع بندی نتايج برنامه های نظارتی در مؤ سسات پزشکی 

2- تعامل و همکاری با معاونت آموزش، انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی و مراکز و موسسات مجاز برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای ارتقای دانش و مهارت کارکنان مؤ سسات پزشکی  با عنایت ویژه به فناوری های نوین

3- برنامه ريزی و فراهم کردن امکانات جهت آموزش اولیه و مستمر ارزیابان و کارشناسان فنی که در امور نظارتی به ویژه ارزیابی حضوری از عملکرد مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و استعلام ها:

1- تدوین و اجرای فرآیند بی طرفانه تحقیق و رسیدگی به شکایات مربوط به عملکرد مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات

2- ارائه نظر کارشناسی رسمی به منظور صدور احکام و اتخاذ تصمیم در ارتباط با شکایات و تخلفات مرتبط با مطبها، دفاتر کار و مؤ سسات پزشکی 

3- ارجاع موارد خارج از حوزه وظایف و اختیارات، به دستگاه ذیصلاح

4- بازنگری سالانه در فرآیندهای رسیدگی به شکایات

سایر وظایف:

  1. ارتباط علمی و فرهنگی با انجمن های علمی، دانشکده ها و گروههای آموزشی جهت ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و توانبخشی ارائه شده به بیماران و در راستای انطباق آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها با آخرین یافته های علمی و استانداردهای بهداشتی درمانی و توانبخشی
  2. نظارت بر عملکرد واحدهای تابعه در شهرستانها و پیگیری رفع مشکلات آنها  
  3. صدور گواهی فعالیت پزشکان و پیراپزشکان جهت ارائه به سازمانهای مختلف
  4. هماهنگی با واحدهای درون بخشی برای پیشبرد برنامه های مرتبط و ارائه راهنمایی و مشاوره به واحدهای درمانی و توانبخشی در زمینه اصلاح، بهسازی و ارتقاء فرایندها
  5. همکاری و هماهنگی با ادارات و سازمانهای مختلف در راستای ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده در  مطبها، دفاتر کار و مؤسسات درمانی
  6. ابلاغ آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های وزراتی به واحدهای تحت پوشش
  7. نظارت بر مراکز غیر مجاز در راستای جلوگیری از فعالیت افراد فاقد صلاحیت یا فاقد مجوز قانونی در حیطه درمان
  8. ارزیابی عملکرد بخش های واگذار شده و نظارت بر رعایت قوانین در آنها
  9. ارزیابی و نظارت مؤثر و مستمر بر عملکرد مطبها، دفاتر کار و مؤسسات درمانی در راستای ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین
  10. پاسخگویی به مکاتبات اداری
  11. اجرای بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های واصله (وزارت متبوع، مدیریت منابع انسانی، مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری و...)