رفتن به محتوای اصلی
x

نشست اصحاب رسانه و مطبوعات با مسوولین مامایی حوزه درمان، بهداشت و آموزش بمناسبت هفته بزرگداشت مقام ماما

✳️آقای دکتر عقدک مدیر روابط عمومی دانشگاه ضمن خیرمقدم به حضار بیان داشتند در اردیبهشت ماه چندین مناسبت مهم هست از جمله روز جهانی ماما، هفته سلامت، هفته جمعیت که پرداختن به این مناسبتها در اطلاع رسانی به آحاد مردم و خانواده ها بسیار مهم و‌ضروری است.

✅ایشان همچنین به نقش کلیدی ماماها در نظام سلامت و در حیطه های مختلف بهداشتی درمانی آموزشی مدیریتی اشاره کردند. ⏮رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت پنجم ماه مي مصادف با ١٥ ارديبهشت ماه از طرف كنفدراسيون بين المللي مامايي بعنوان روز جهاني ماما معرفي شده و به همين مناسبت در استان اصفهان هفته مامايي از تاريخ ۱۱ تا ۱۸ ارديبهشت ماه تعيين گرديده و برنامه هاي مختلفي جهت آشنايي با خدمات مامايي تدارك ديده شده است.

🔹امسال شعار روز جهانی ماما" همه با هم برای تحقق شواهد علمی مامایي " است و شعار ملی از سوی وزارت بهداشت "ماما حامی سلامت خانواده و فرزندآوری است" اعلام شده است.

🔸وي همچنين اشاره کرد تعداد ماماهای شاغل در بيمارستانهاي استان اعم از دولتي، خيريه، خصوصي و وابسته به ارگان حدود ۱۱۰۰ نفر است که خدمات مختلفي بالاخص در راستای ترويج زایمان طبیعی ماما ارائه ميكنند.

🔹زهرا جوانمردی بيان داشت مطابق با ماده ٤٩ قانون جواني جمعيت مي بايست به ازای هر دو مادر در حال زایمان یک ماما در نظر گرفته شود كه جهت رسيدن به اين استاندارد اقداماتي از جمله جذب نيروهاي مامايي از طريق آزمون استخدام وزارت بهداشت در دست انجام است. 🔶وی تصويب تعرفه گذاری خدمات مامایی در بيمارستان را خبر خوشی برای ماماها خواند و افزود: استانداردسازی نيرو و تعرفه گذاری خدمات مامایی دو آیتم موثر در ارتقاي کیفیت خدمات مامایی مي باشد.

📌ایشان نقش ماماها را در حوزه مشاوره و آموزش به خانواده ها مؤثر خواند و افزود: ارائه آموزشهاي دوران بارداری در قالب کلاس‌های آمادگی برای زایمان توسط همكاران ماما و اجرای برنامه "مامای همراه " در کنار مادر در بیمارستان‌ها هم اكنون در حال اجرا است كه مي تواند در كاهش ترس و استرس مادران به هنگام زایمان بسيار تاثيرگذار باشد.

❇️ خانم دکتر محبوبه والیانی مدير گروه مامايي و رييس انجمن علمي مامايي اصفهان ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از فردا به مدت سه روز پایگاه‌های ثابت سلامت در ۴ نقطه محروم از شهر اصفهان از جمله حصه جنوبی، زینبیه، قائمیه و شیخ طوسی برپا و از هشت صبح تا ۲ بعدازظهر به مردم این مناطق ارائه خدمت می‌کنند.

🖇وی بیان داشت: همچنین در روز ۱۴ اردیبهشت ماه سه پایگاه ثابت یک روزه در سه میدان اصلی شهر از جمله "انقلاب"، "میدان امام حسین" و "میدان نقش جهان" از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر مستقر هستند که شامل حداقل یک ماما و یک عضو هیئت علمی و سه دانشجو هستند. ♨️مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در روز ١٤ ارديبهشت ماه شش اتوبوس آذین بندی شده به شعارهای بهداشتی در ميدان بزرگمهر، پل خواجو، سی و سه پل، میدان قدس و میدان جمهوری و میدان لاله مستقر و توسط همكاران ماما به مردم خدمات مشاوره و سلامت زنان ارائه خواهند داد.

◀️وی گفت: بر اساس شعار روز جهاني ماما نقش ماما در فرزندآوری پررنگ نشان داده شده است و بر پایه اهداف وزارتخانه و جواني جمعيت باید به اینجا برسیم که فرزندان سالم متولد شوند.

💢رییس گروه سلامت مادران و باروري معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: با توجه به قانون جوانی جمعیت، ماماها نقش اساسی در اجرای قانون و ارتقای سلامت خانواده و جامعه دارند.

❌خانم رحیمی هشدار داد در چند سال اخیر با کاهش موالید و حرکت جامعه به سمت سالمندی مواجه شدیم که اگر این مسیر و سرعت آن کنترل نشود با عواقب پیری جمعیت روبه‌رو خواهیم شد.

⬅️وی از خانواده‌ها و مادران خواست تا با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود از امتیازهای قانون جوانی جمعیت آگاه و برخوردار شوند و گفت: در مراکز بهداشتی به مادران خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبتی بطور رایگان ارائه می شود.

🧷ایشان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از مادران باردار در اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه نمی‌کنند بلکه فقط از خدمات بخش خصوصی استفاده می کنند، افزود: توصیه ما به این دسته از مادران این است که از خدمات مراکز بهداشتی مانند کلاس‌های آمادگی برای زایمان و مراقبت دوران بارداری نيز استفاده کنند.

 🌐Ta.mui.ac.ir a