رفتن به محتوای اصلی
x

صفر شدن لیست انتظار عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی کودکان زیر 4 سال در استان اصفهان

با توجه به  صفر شدن لیست انتظار عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی کودکان زیر 4 سال در استان اصفهان، روز سه شنبه اول آذر ماه جشنی با حضور معاون درمان دانشگاه ، نمایندگان مرکز کاشت شنوایی دانشگاه و تعدادی از خانواده های کودکانی که تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفته بودند به همت اداری بیماری ها و با پوشش خبری صداو سیما و روابط عمومی دانشگاه در سالن اجتماعات برگزار شد.

دکتر حیدری معاون درمان دانشگاه در ابتدا عنوان کردند طرح ملی رایگان شدن عمل کاشت حلزون شنوایی از مرداد ماه سال جاری از سوی وزارت متبوع ابلاغ و اجرایی شده است، وی افزود هر عمل جراحی به همراه پروتز و خدمات توانبخشی حدود 500-400 میلیون تومان برای دولت هزینه در بر دارد که خوشبختانه با طرح ملی  فوق  برای بیماران کاندید کاشت حلزون به صورت کاملا رایگان درآمده است . وی افزود بهترین زمان عمل کاشت 18 ماهگی می باشد.

دکتر حیدری همچنین به ارتقای فرهنگ کاشت حلزون و تابوشکنی آن در بین مردم اشاره و به اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان در روزهای بدو تولد پرداختند و در خصوص قانون 1-3-6 در کشور که به لزوم غربالگری شنوایی نوزادان قبل از یک ماهگی، تشخیص قبل از سه ماهگی و شروع خدمات درمانی قبل از شش ماهگی اشاره دارد، صحبت کرده و بیان کردند با تشحیص و اقدام درمانی به موقع می توانیم دیگرهیچ کودک ناشنوایی نداشته باشیم.

.خانم سپهرنژاد عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی و مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه عنوان کرد که مرکز فوق از سال 1389 در دانشکده توانبخشی شروع به کار کرده است و تا کنون تعداد1050 عمل کاشت در بیمارستان الزهرا انجام شده است. وی افزود خانواده های دارای فرزند کم شنوا یا ناشنوا پس از تشخیص و تشکیل پرونده در مرکز کاشت،  بعد از انجام تست ها و آزمایشات مربوطه در صورت کاندید کاشت حلزون بودن، در لیست قرار گرفته و پس از اختصاص پروتز مورد عمل جراحی کاشت حلزون قرار می گیرند که حداکثر مدت انتظار صف عمل جراحی حدود یکسال می باشد.

مدیر مرکز کاشت حلزون دانشگاه تصریح کرد: ۴۰ الی ۵۰ روز بعد از عمل جراحی، بخش دوم و بیرونی حلزون گوش به قسمت بیرونی اضافه و از اتصال این دو قسمت به هم، شنوایی برقرار و صدا به مغز کودک انتقال داده می شود.وی بیان کرد بعد ازعمل کاشت برای هر بیمار به مدت یکسال خدمات توانبخشی طی 100جلسه ارائه می شود.

خانم جنیدی فوکال پوینت ستادی کاشت حلزون شنوایی معاونت درمان ضمن تشکر از حضور نمایندگان مرکز کاشت، خانواده ها و کودکان بیان کرد همزمان با ابلاغ طرح ملی رایگان شدن کاشت حلزون شنوایی ، این امر مهم از الویت های معاونت درمان قرار داده شد و در همین راستا جلسات مستمر با نمایندگان سازمان ها و معاونت های مرتبط از قبیل سازمان بهزیسیی، معاونت بهداشتی دانشگاه، دانشکده پزشکی و توانبخشی، مرکز کاشت حلزون شنوایی، انجمن ها و. . . برگزار شده است .

در پایان خانواده ها به بیان تجربیات خود از زمان آگاهی از مشکل شنوایی کودکانشان تا کنون پرداختند و کودکان عزیز هم تجریه خود را از قبل و بعد از عمل کاشت بیان کردند و سپس توسط مسئولین  هدایایی به ایشان اهدا گردید.

 

دکتر سپهرنژاد در ادامه به ارایه خدمات گفتار درمانی و توانبخشی به کودکان کاشت حلزون به مدت یکسال اشاره نمود که بعد از عمل جراحی کاشت، نیاز مبرم به این جلسات و تنظیم دستگاه آن ها می باشد.

شایان ذکر است در پایان مراسم ضمن بیان تجربیات خانواده های کاشت حلزون و بیان نقطه نظرات خود، به بچه های حاضر در جلسه توسط مسئولین، هدایایی اهدا گردید.