۲۴ لغایت ۳۰ مهر - هفته پيوند اوليا و مربيان گرامی باد

 

هفته پيوند اوليا و مربيان

 

روزهاى ۲۴ تا ۲۷ مهرماه هر سال به نام هفته پيوند ميان اوليا و مربيان نامگذارى شده است.

 

در اين هفته كارشناسان ودست‏اندركاران مسائل پرورشى به بررسى جنبه‏هاى مختلف ارتباط ميان مدرسه و خانه مى‏پردازند و سعى بر آن دارندكه با ارايه راههاى نو، تحولى جديد در اين زمينه را سبب شوند .

 

 

خانواده اصلى‏ترين و اولين پايگاه تربيتى كودك است؛ زيرا پايه و اساس شخصيت كودك در ارتباط با خانواده ومخصوصاً مادر شكل مى‏گيرد و اين پايه و اساس مبناى رفتارهاى آينده كودك در سنين نوجوانى، جوانى و سرانجام‏بزرگسالى است .

 

 

از اين رو هنگامى كه كودك پا به محيط مدرسه مى‏گذارد الگوهاى ويژه از نظر شخصيتى و رفتارى باخود به همراه مى‏آورد كه برخى از آنها از جنبه‏هايى شايسته و مثبت برخوردارند و برخى چندان مطلوب نيستند .

 

كودك تا قبل از ورود به مدرسه در محيطى محدودتر و با توجه ويژه پرورش يافته است و اكنون بايد در محيطى قرارگيرد كه در آن از توجهات خاص بى‏بهره است و لازم است به جنبه‏هاى اجتماعى و رفتارى وى توجه بيشترى مبذول‏شود و زندگى توأم با معيارهاى جديد بر اساس حفظ تعاون و همكارى با ديگران و وجود رابطه‏اى كلاسيك در عين‏حال دوستانه با اولياى مدارس را كه همانا معلمان و مديران باشند، بپذيرند .

 

 

روشن است كه در اين گذر، همكارى ميان‏اوليا و مربيان از ويژگى خاصى برخوردار است و لازم است كه اين همكارى بسيار جدى و قوى باشد به‏گونه‏اى كه باتبادل‏نظر و اشتراك مساعى در روند تعليم و تربيت كودكان تا حد امكان موفقيت را تجربه كرده و قادر به حل مشكلات‏و كاستى‏ها با در نظر گرفتن بهترين و عاقلانه‏ترين تصميمات باشند ..

 

 

البته وقوع اين همكارى صميمانه، مسلماً بدون‏وجود زمينه‏هاى لازم امكان‏پذير نيست .

 

 

يكى از اين زمينه‏هاى لازم مطرح شدن شيوه‏هاى تربيتى رايج در خانه درحضور مربيان است كه در جوى دوستانه با نقد و بررسى منطقى و علمى انجام شود و نقاط قوت و ضعف آن مدّ نظرقرار گيرد و براى حل آن چاره‏اى كارساز در نظر گرفته شود .

 

 

توجيه خانواده‏ها نسبت به عملكرد تربيتى مدارس و لزوم همآهنگى ميان كار تربيتى خانه و مدرسه امرى است كه‏موفقيت روند تربيتى را رقم مى‏زند .

 

 

البته مسلم است كه برقرارى ارتباط سالم و منطقى ميان اوليا و مربيان كارى است‏بس ظريف كه حوصله و دقتى در خور توجه را مى‏طلبد و اين مهم تنها در سايه همكارى صميمانه ميان اين دو،امكان‏پذير است .

 

 

طرح اين نكته از آن رو حايز اهميت است كه در جامعه ما نقش انجمنهاى اوليا و مربيان هنوز به طوركامل براى مردم مشخص نيست و يا تصورى ناقص و نادرست از آن وجود دارد، تصورى كه بيشتر به عاملى در تأمين‏نيازهاى مادى مدارس باز مى‏گردد .

 

 

بنابراين كوشش در جهت شناساندن اهداف انجمنهاى اوليا و مربيان در درجه‏نخست گامى اساسى و پايه‏اى محسوب مى‏شود كه بر اساس آن هماهنگى ميان اهداف تربيتى خانه و مدرسه به‏وجودمى‏آيد .

 

 

تجارب فرهنگى ما نشان مى‏دهد كه مردم نسبت به امر آموزش و پرورش توجه كافى دارند و نشانه آن اين است‏كه اگر مسائل براى مردم خوب شكافته شود و راه براى همكارى آنان باز شود به ميزان زيادى مى‏توان به موفقيتهاى‏آينده اميدوار بود .

 

 

تجربه همه كشورهاى دنيا در ارتباط با بهبود كيفى فعاليتهاى آموزش و پرورش نشان مى‏دهد كه يكى از مؤثرترين ابزاراين بهبود، مسأله مشاركت مردم وبخصوص اولياى دانش‏آموزان است و تجربه كشورهايى چون ژاپن و كره در دهه ۸۰كه محور تحولات نظام آموزشى را بر اساس مشاركت مردم تعيين كردند، خود نمونه گويايى از اين الگوست .

 

 

بنابراين‏شايسته است با در نظر گرفتن تجربه مثبت كشورهاى مو فق در امر آموزش و پرورش و به منظور رسيدن به اهداف‏ مطلوب تربيتى در استحكام ارتباط ميان اوليا و مربيان بيش از پيش تلاش شود.

 

براي موفقيت دانش‌آموزان بايد دورنماي آينده توسط اوليا و مربيان ترسيم شود

 

    ۳۵راه مشاركت اوليا براي آموزش فرزندان

 

۱ـ اولويت را به بچه‌هاي خود بدهيد .

 

۲ـ فرزندانتان را تشويق به انديشيدن ، يادگيري و سئوال و كشف موارد جديد نماييد.

 

۳ـ همراه اعضاي خانواده به انتخاب كمي و كيفي برنامه‌هاي تلويزيون بپردازيد.

 

۴ـ بهترين زمان خود را به بچه‌هايتان اختصاص دهيد.

 

۵ـ حامي صميمي فرزندان و علاقمند به زندگي روزانه آنان از قبيل برنامه‌هاي مدرسه و روابط شخصي باشيد.

 

۶ـ با مدرسه فرزندتان براي آماده نمودن كلاس و كارگاه آموزشي براي اوليا همكاري نماييد.

 

۷ـ از توانمندي‌هاي فرزندانتان، انتظاري واقع بينانه داشته باشيد.

 

۸ ـ به پيشرفت بچه‌ها و نيازهاي آنان در مدرسه توجه كرده و با معلمين آنها و مدير مدرسه ارتباط منظم داشته باشيد.

 

۹ـ براي مطالعه فرزندان در خانه ، رفاه لازم را فراهم كنيد.

 

۱۰ـ جهت انجام تكاليف مدرسه به طور منظم به فرزندانتان كمك كنيد و آنها را راهنمايي نماييد و هرگز خودتان به انجام تكاليف آنها نپردازيد .

 

۱۱ـ براي بچه‌ها صبحانه‌اي مغذي فراهم كنيد و از دادن شيريني بيش از اندازه به فرزندانتان اجتناب نماييد زيرا شيريني زياد و انرژي كاذب باعث از بين رفتن انگيزه لازم براي يادگيري مي‌شود.

 

۱۲ـ در جلسات انجمن اوليا و مربيان و در امور مربوط به مدرسه و برنامه‌ هاي آن مشاركت داشته باشيد.

 

۱۳ـ شرايط را به گونه‌اي مهيا كنيد تا بتوانيد بعد از مدرسه به امور بچه‌ها رسيدگي كنيد.

 

۱۴ـ اگر شاغل هستيد شرايط را به گونه‌اي آماده كنيد تا به طور منظم بر فعاليت فرزندانتان كه در خانه تنها مي‌مانند نظارت نمائيد.

 

۱۵ـ در انتخاب دوست عاقل به فرزندانتان كمك كنيد و به آنها بياموزيد كه نسبت به خشونت ، اعتياد و روابط نامناسب به راحتي « نه »بگويند و به آنها اجازه دهيد با شما صادق و صميمي باشند.

 

۱۶ـ مهارت هاي زندگي صحيح را به فرزندانتان ياد دهيد و اعتماد به نفس را در وجود آنها بالا ببريد.

 

۱۷ـ با توجه به توانايي‌هاي خودتان ، داوطلبانه از مسئولين مدرسه سئوال كنيد كه چگونه مي‌توانيد در امور مدرسه مشاركت داشته باشيد؟

 

۱۸ـ داوطلبانه جزو اعضاي انجمن اوليا و مربيان شويد و در حد توان با مدرسه همكاري كنيد.

 

۱۹ـ در جلسات آموزشي مختلف براي يادگيري بيشتر مطالب سودمند شركت كنيد.

 

۲۰ـ با ساير والدين صميمي باشيد و از آنان دوري نكنيد . زيرا والدين آگاه مي‌توانند در صورت لزوم و بروز مشكلات ياري‌گر خوبي براي يكديگر باشند.

 

۲۱ـ با گروه ايمني مدرسه همكاري كنيد.

 

۲۲ـ با گروه اداري مدرسه ( مدير و معاونان ) در ارتباط باشيد و براي توسعه فعاليت و مشاركت اوليا تلاش كنيد.

 

۲۳ـ داوطلبانه مسئول برنامه ريزي كارگاه‌هاي آموزشي در آموزش مهارت هاي زندگي و پيش  گيري از سوءاستفاده‌هاي خطرناك و خشونت و... شويد.

 

۲۴ـ منابع كتابخانه اوليا را توسعه دهيد.

 

۲۵ـ از مدارس محلي توسط شركت‌هاي تجاري محلي كه با آنها در ارتباط هستيد حمايت كنيد و با مراكز راديو و تلويزيون و اماكن مذهبي محلي همكاري كنيد.

 

۲۶ـ فرصت‌هاي مثبت را براي والدين و معلمان ايجاد كنيد و ارتباط ميان آنها را گسترش دهيد.

 

۲۷ـ توجه داشته باشيد كه همه بچه‌ها نيازمندند و تمام اوليا تأمين كننده هستند.

 

۲۸ـ سعي كنيد در تصميم گيري‌هاي مهم و اصلي مدارس حاضر بوده و از آنها مطلع باشيد.

 

۲۹ــ اعتماد ساير والدين رادر امور جزيي مدرسه يا حتي امور محلي جلب كنيد.

 

۳۰ـ براي فرزندتان ديدن مطالعه شما خيلي مهم است اين امر را مي‌توانيد به صورت هاي مختلف به فرزندتان ياد بدهيد ، مثل خواندن روزنامه ، مجله ، كتاب و غیره.......

 

۳۱ـ در خانه كه هستيد از روي نقشه‌هاي جغرافياي شهرهاي مهم جهان را براي آنها پيدا نموده و در باره آنها توضيح دهيد (ارزش ها ، مراسم  ملي ...)

 

۳۲ـ دوستان فرزندانتان را ببينيد و آنها را بشناسيد و آنها را به خانه دعوت نمايند و حتي سعي نمائيد والدين آنها را نيز بشناسيد و از نزديك ملاقاتشان كنيد.

 

۳۳ـ ممكن است فرزندتان يكي از دوستان صميمي خود را از دست بدهد ( فوت شود) سعي نمائيد موضوع مرگ را براي آنها روشن نمائيد.

 

۳۴ـ پدر مادر بودن خيلي سخت است اما در اين رابطه مي‌توانيد از تجارب افراد موفق ، مطالعه و مشاوره استفاده و كمك بگيريد.

 

۳۵ـ به فرزندانتان پشتكار داشتن را براي فعاليت مهم يادآوري نموده و آنها را در انجام دادن يك كار معين شده تشويق نمائيد.

 

 

            تهیه و تنظیم / دکترشهین مرتجی

مسؤل امور فرهنگی / معاونت درمان اصفهان

 

منبع: سایت سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی اصفهان

خیابان آیت الله قدوسی (آپادانااول) تلفن:۳۶۶۱۹۶۶۱  فاکس:۳۶۶۱۲۱۹۳